Hans von Speyer

Hans von Speyer

Spomedzi diel, ktoré patria do tzv. jadra Lichtenauerovej náuky[1], resp. tradície, zaujíma dielo spísané Hansom von Speyer špecifické miesto. Jednak ide o pomerne neskorý prepis, vyhotovený podľa všetkého v roku 1491, ktorý však obsahuje niekoľko originálnych rozšírených komentárov a fínt, ktoré sa nenachádzajú v iných verziách. Nevieme, či je autorom týchto rozšírení samotný Hans, je však možné, že predlohou danej verzii bolo iné, komplexnejšie dielo než Jud Lew, s ktorým má meč najpodobnejší základ. Podľa  dostupných informácií[2] bol Hans von Speyer pisár, ktorý žil v druhej polovici 15. storočia. Iná zmienka o rovnako nazvanej osobe hovorí, že sa istý Hans von Speyer podieľal na vytvorení typu písma pre Gutenbergovu 42 riadkovú Bibliu, nemusí sa však jednať o jednu a tú istú osobu. Aktuálne sa originál tohto spisu nachádza v Univerzitnej knižnici mesta Salzburg. (viac…)...
Read More
Ringeck: Addendum

Ringeck: Addendum

Manuskript, ktorý sa pripisuje Sigmundovi Ringeckovi, je miestami až prekvapujúco strohý. Donedávna považovaný (predpokladom) za najstarší z dochovaných, obsahuje najkratšie komentáre z dostupných diel a vynecháva niekoľko malých detailov. Nedávna vedecká analýza drážďanského rukopisu však odhalila, že pravdepodobný dátum vytvorenia diela je v 10. alebo 20. rokoch 16. storočia. Ak je dané zistenie pravdivé, výskyt temer totožných komentárov v ďalších dielach, ako je napr. glasgowské MS E.1939.65.341 (1508), augsburské Codex I.6.2°.5 (1539) alebo Meyerov rukopis MS Varia 82(1570) by bol jasnejší a nemuseli by sme až tak uvažovať nad tým, prečo by sa medzi pôvodnou datáciou (cca 1440) a ďalším výskytom nachádzala tak veľká medzera. (viac…)...
Read More
Hema Celje 2012

Hema Celje 2012

Rôznych šermiarskych eventov sú už po svete desiatky, napriek tomu sú však v oblasti Balkánu ojedinelé. Naši priatelia zo Slovinska sa preto iniciatívne chopili príležitosti a usporiadali prvé veľké verejné podujatie, nazvané podľa hostiteľského mesta – Hema Celje 2012. (viac…)...
Read More
Codex Wallerstein a Anton Rast

Codex Wallerstein a Anton Rast

Kódex Wallerstein patrí medzi veľmi známe a populárne diela. Svojim špecifickým spracovaním je ľahko identifikovateľný medzi ostatnými fechtbuchmi a môžeme ho považovať za základný kameň tzv. Norimberskej skupiny alebo tradície[1]. Názov Wallerstein je odvodený od pôvodného miesta uloženia a zároveň dlhodobých držiteľov. Manuskript je tiež známy pod alternatívnym názvom – Vom Baumans Fechtbuch, a to vďaka zmienke na jednom zo svojich prvých listov[2].   Špecifickou črtou kódexu je mimo iného väzba a obsah. Kódex totiž pozostáva z troch samostatných častí, ktoré vykazujú známky väčšieho časového rozptylu. V tomto preklade sme sa sústredili na prvú časť, označovanú ako “A”, ktorá obsahuje anonymné pojednanie o boji s dlhým mečom, tesákom a dýkou (plus rôzne kombinácie). (viac…)...
Read More
Joachim Meyer – Šerm rapírom (preklad)

Joachim Meyer – Šerm rapírom (preklad)

Joachim Meyer nám zanechal po sebe minimálne 3 originálne spisy zaoberajúce sa šermom viacerými zbraňami. Popri dlhom meči a tesákoch, ktoré sa uňho (môžeme predpokladať) tešia najväčšej popularite, poskytuje značný priestor v jeho dobe čoraz populárnejšej zbrani, Rapíru. Radi by sme vám predstavili preklad prvej z dvoch kníh o Rapíri, ktoré sú obsiahnuté v Meyerovom Opus Magnum Gründtliche Beschreibung der Kunst des Fechtens. Prvá kniha je zameraná hlavne na osvetlenie základných pojmov, vymedzenie systematiky boja s Rapírom a obsahuje aj niekoľko pokročilých akcií. Poteší hlavne priaznivcov šermu podľa nemeckých tradícií, keďže Meyer používa klasické názvoslovie(abschneiden, durchwechseln, zornhaw…) a takisto štýl boja je veľmi podobný tomu, čo poznáme z Kunst des Fechtens. (viac…)...
Read More
Joachim Meyer

Joachim Meyer

::Tento článok je súčasťou zborníka Tyrnhaw 2011:: Abstract This short article deals with the biography and works of the famous and influential fencing master of the 16th century – Joachim Meyer. Originally born in Basel, Meyer was a resident of Strasbourg who composed three original manuscripts dealing with various medieval and renaissance weapons. He is best known for his treatise „Grundtliche Beschreibung der freyen Ritterlichen und Adelichen kunst des Fechtens“ (A Thorough Description Of The Free Knightly And Noble Art Of Fencing) which was largely reprinted in the course of the Renaissance. Despite these facts Meyer today is a controversial figure because of some of his unorthodox views and techniques compared to the older treatises of the so-called German line.Vďaka zachovaniu niekoľkých tuctov traktátov, manuskriptov a printov má záujemca o štúdium pôvodných prameňov k dispozícii obrovskú databázu informácii a ukážok rôznych prístupov k šermu. Práce, z ktorých zväčša vychádzajú moderní šermiari boli vytvorené v rozpätí zhruba 200rokov, pričom prvé dielo, HS 3227a...
Read More
Návšteva z Chile

Návšteva z Chile

Čo už môže svedčiť viac o vzrastajúcej popularite HEMA ako aktívny šermiarsky klub v 12000km vzdialenom meste na opačnej pologuli? Na našich cestách sa nám podarilo stretnúť prívržencov šermu z Mexika a z mnohých iných krajín, ktoré s našou kultúrou majú len pramálo spoločné. O šermiaroch v Chile sme mali len informácie z druhej ruky, ktoré však neboli potvrdené a považovali sme ich za čiastočný mýtus. Boli sme preto veľmi milo prekvapení po tom, čo sa na nás nakontaktovali cez sociálne siete a podarilo sa nám zistiť, že fungujú ako ucelené a zanietené združenie. (viac…)...
Read More
Pavel Moc – Fechtschwert

Pavel Moc – Fechtschwert

For English version, please check Hroarr.com article. Šerm prekonal na Slovensku a vo svete za poslednú dekádu značne progresívny rozvoj. Nakoľko sa komunita na svete rozrástla a štandardnou súčasťou rekonštrukcie, resp. cvičenia Kunst des Fechtens sa stali aj turnaje, okrem ochranných prostriedkov je obrovský dopyt po zbraniach vhodných nielen na cvičenie, ale aj na voľné zápolenie. (viac…)...
Read More
Jörg Wilhalm – prepis diela CGM 3711

Jörg Wilhalm – prepis diela CGM 3711

Do rúk sa Vám dostáva prepis diela Jörga Wilhalma označovaného ako CGM 3711. Celý rukopis pozostáva zo 163 listov. Zameranie na „hutters kunst des langen schwert“ zužuje našu transkripciu na 51 fólií, menovite titulnú textovú stranu (1r), na ktorej sa nachádza Lichtenauerov úvod do Kunstu pozmenený Wilhalmom; ďalej nasleduje ilustrovaná časť s komentármi (2r-42r) a na záver sedemnásť strán Zedel-u, opäť pozmeneného Wilhalmom. Jörg Wilhalm bol jeden z plodnejších autorov – z rokov 1522/1523 sa nám dochovalo 5 fechtbuchov, určených skôr pre meštianstvo (súdiac podľa grafickej úpravy). Z jeho života nám je známe jeho povolanie – klobučník a takisto „kempfmeister“, t.j. „rozhodca“ v súdnych súbojoch. V daňových knihách mesta Augsburg je aktívny v rokoch 1501-1575, z toho v rokoch 1501, 1504 a 1516 práve ako klobučník. (viac…)...
Read More